dinsdag 8 juni 2010

Fieldtrip Skidôme

Organisatie
Op woensdag 2 december 2009 ben ik met een fieldtrip meegegaan naar het Sneeuwattractiepark Skidôme, wat in Rucphen ligt. De eigenaar van het park ontving ons en heeft ons meteen een rondleiding gegeven in het park. Skidôme presenteert zichzelf als het gezelligste sneeuwattractiepark van Nederland en België. Het bestaat vanaf 1995 en was hiermee het eerste Sneeuwattractiepark van Nederland. Het park is relatief klein, vooral in vergelijking met andere sneeuwattractieparken. Hij liet ons onder andere de skibaan, het café en de kleedruimten zien. De skipiste is zo’n 160 meter lang en 25 meter breed. Na je sportief te hebben uitgeleefd op deze piste, kun je na afloop genieten van een hapje of drankje in ‘de Nederlandse Alp’, het café-restaurant van het park. De skipistes zijn geschikt voor beginnende en gevorderde skiërs of snowboarders. Er is naast de grote ski-piste namelijk ook een kleine helling, waar lessen worden gegeven aan beginners om de tactieken onder de knie te krijgen.
Skidôme biedt echter nog meer faciliteiten aan. Zo zit er een VVV-agentschap en sportwinkel in het pand gevestigd en is er voor de kinderen een speelhoek ingericht: de Kids Klup. Ook heeft Skidôme een eigen sneeuwmachine, die zij ook verhuren aan particulieren. De sneeuwmachine bezorgt sneeuw op iedere locatie, tot 35° C.

Na de rondleiding heeft de eigenaar ons een presentatie gegeven over zijn bedrijf, waarbij o.a. de concurrentieanalyse, marketingpraktijken en uitbreidingsplannen aan de orde kwamen. Ski-dôme heeft een tijd een monopolistische positie gehad in Nederland, maar na enige jaren kwamen er meer sneeuwattractieparken in Nederland en kreeg hij te maken met concurrenten. Niet alle sneeuwattractieparken zien ze echter als concurrenten: dat ligt vooral aan het aanbod van het betreffende park en de doelgroep waarop het betreffende park zich specificeert. Skidôme richt hun marketing vooral op gezinnen. Hun aanbod is ook niet dermate groot dat zij SnowWorld in Landgraaf als concurrent zien.

Omdat het park inmiddels wat is verouderd, heeft de eigenaar grote plannen om het park uit te breiden. Skidôme wil een tweede piste, die twee keer zo groot is als de piste die nu hebben. Daarnaast wil hij Europa’s eerste permanente slee- en tubebaan, Europa’s eerste permanente ijskartbaan met elektrische karts en een nieuw skicafé met 300 zitplaatsen bouwen. Door deze uitbreidingsplannen hoopt de eigenaar zich te onderscheiden van concurrenten en op die manier de vraag groot te houden. Wat mij dan ook opviel aan het bedrijf, is dat ze niet bang zijn om risico’s te nemen. Uiteraard heeft hij deze plannen wel goed doordacht.


Mijn kijk op het bedrijf
In de eerste instantie vond ik Skidôme er wat verouderd uitzien en had ik niet het idee dat ze nog goed in de markt lagen. Toen de eigenaar echter met zijn presentatie begon, kwam er een hele andere kant van het bedrijf naar boven. Ze zijn dagelijks erg doelgericht bezig met de marketing van het bedrijf en proberen zich op verschillende manier te profileren naar de buitenwereld.
Ook proberen ze zoveel mogelijk te bereiken met de middelen die ze in bezit hebben. Zo verhuren ze hun zalen ook aan particulieren voor presentaties, verhuren ze de sneeuwmachine, is er veel mogelijk in het restaurant en zijn ze 365 dagen per jaar open.
Wat echter een verbeterpunt voor ze is, is het scheppen van hoge verwachtingen in de toekomst. Door het optimisme over de toekomstplannen, leek de eigenaar te vergeten dat er zich ook tegenslagen voor kunnen doen. Hier moet hij echter wel rekening mee houden.

Ook al vindt het bedrijf erg innoverend en inspirerend, ik zou hier niet graag als medewerker willen werken. De werkomgeving is altijd hetzelfde en je komt er niet met verschillende soorten mensen in aanraking. Wel krijg je als medewerker verschillende taken en zo blijven je werkzaamheden niet beperkt tot een afdeling. Toch interesseert de wintersport mij te weinig om hier structureel werkzaam te zijn. De eigenaar benadrukte nog dat het belangrijk was om je werk met passie te doen, dat zou ik in deze branche niet kunnen.


Leerpunten en bijdrage werkveldoriëntatie
Ik vond het zeer nuttig om naar deze fieldtrip te zijn gegaan. Ik had me tot dan toe namelijk nog helemaal niet verdiept in de sportwereld van de vrijetijdsbranche. Door deze fieldtrip ben ik meer te weten gekomen over de manier van werken in de sportwereld. Mijn belangrijkste leerpunt is dan ook wel het feit dat je als bedrijf risico’s moet durven nemen en moet blijven investeren om je bezoekers te blijven trekken.
Op het moment dat ik deze fieldtrip heb ondernomen, zat ik nog in het eerste jaar. Ik heb mede door deze fieldtrip een betere specialisatiekeuze kunnen maken. De sportmarkt is vast leuk, maar mijn interesse ligt ergens anders.