dinsdag 8 juni 2010

Fieldtrip The Sand



Organisatie
Op 21 mei 2010 ben ik met een fieldtrip meegegaan naar The Sand in Amsterdam. Om half 1 kwamen we bij het bedrijf aan. Na een kort welkomstwoordje door de bedrijfsleider Nora, kregen we meteen uitgebreide lunch aangeboden. Na de lunch gaf de bedrijfsleider een presentatie. De dag werd afgesloten met een interactieve opdracht.

The Sand is een beachsport- en evenementenlocatie in Amsterdam. Het is van oorsprong gebouwd met de bedoeling om als beachsport locatie te fungeren. Er zijn dan ook zes zandvelden geplaatst, waar diverse beachsporten op kunnen worden gespeeld. De inkomsten van dit aanbod zijn echter beperkt. Daarom dat The Sand zich ook profileert als evenementenlocatie.
In de laatste jaren hebben ze een vergunning gekregen van de gemeente Amsterdam om in het weekend evenementen te houden. Verscheidene nachtevenementen, alle van ander kaliber, kunnen hier worden gegeven. Het gaat hierbij om zowel bedrijfsevenementen als publieksevenementen. The Sand mag in de nachten tot zo’n 3000 bezoekers binnen laten. De feesten zijn dan ook van grote omvang. De totale oppervlakte van the Sand bestaat uit 2700 m2.

The Sand profileert zich niet alleen als locatie, kleine evenementen organiseren zij ook zelf. Zo bieden ze arrangementen aan voor personeelsfeesten, die zowel verschillen in prijs als in activiteiten. Ze organiseren echter geen grote publieks- of bedrijfsevenementen zelf. Wel helpen ze – indien zij zijn ingeschakeld als locatie – evenementenbureaus mee met het regelen van de drank, aankleding, opbouw, etc.

De eigenaar van The Sand is Ed de Wit. De Wit Holding B.V. heeft tevens ook 5 andere bedrijven op zijn naam staan, waaronder De Wit Drankengroothandel B.V en de Wit Events B.V.
The Sand heeft 6 mensen vast in dienst. De medewerkers zijn onderverdeeld in de volgende afdelingen:
- Afdeling Beachsport
- Afdeling Sales
- Afdeling Communication
- Afdeling Events
- Afdeling Food & Beverage
Boven deze afdelingen staat de bedrijfsleider, die tevens het eerste contactpunt is voor de klant.
Daarnaast zijn er zo’n 70 oproepkrachten werkzaam bij The Sand. Deze zijn in dienst van De Wit Holding B.V. Ook werken er 2 stagiaires.

In de presentatie van de bedrijfsleider kwamen verder punten naar voren als de geschiedenis van het complex, statische gegevens over evenementen, stageplaatsen die het bedrijf aanbood, etc. Na de presentatie kregen we een interactieve opdracht die we moesten maken en presenteren. Het was de bedoeling dat we voor het schoonmakerbedrijf Clean & Co invulling gaven aan hun personeelsfeest in The Sand. Uiteindelijk heb ik de presentatie gegeven, waarin ik ook het budget besprak.


Mijn kijk op het bedrijf
Uit de presentatie van Nora bleek dat de Sand te maken heeft gehad met veel tegenslagen. Doorzettingsvermogen heeft ervoor gezorgd dat ze nu weer de goede kant opgaan. De evenementensector is erg conjunctuurgevoelig en dat ben ik me door haar presentatie nog meer gaan realiseren. Verder is het bedrijf erg dynamisch, ze bieden dan ook veel mogelijkheden met de middelen die ze hebben.

Alhoewel de presentatie me erg boeide en de sfeer in het bedrijf me erg aanstond, zou ik niet graag in dienst willen zijn van The Sand. Zij dienen vooral als locatie van evenementen, waardoor ze nooit gehele evenementen van begin tot eind kunnen organiseren. De functies beperken zich dan ook en wat mij nu juist zo trekt aan de evenemententak is de breedte van het vak. Als evenementenbureau bijvoorbeeld, krijg je de mogelijkheid om allerlei verschillende functies te vervullen, die verschillen van het regelen van een locatie tot het verkopen van de kaartjes. Dat is bij The Sand niet het geval.


Leerpunten en bijdrage van mijn werkveldoriëntatie
Wat ik vooral heb geleerd van deze fieldtrip, is het feit dat evenementenlocaties ook puur als locatie kunnen dienen. Ik dacht dat locaties ook vaak zelf evenementen organiseerde, maar bij de meeste is dit niet het geval. Ik had nog nooit een evenementenlocatie bezocht, dus in die zin is deze werkveldoriëntatie erg nuttig geweest. The Sand heeft een duidelijk beeld geschept over de taken die zij vervullen, het punt wat zij innemen in de vrijetijdsbranche en hoe zij contacten onderhouden met hun klanten. Ik kijk dan ook met een leerzaam gevoel terug op de fieldtrip.